Klarna optimerar shopping med hjälp av AI i global lansering

klarna lanserar shoppable videon

Nu avslöjar Klarna 13 spännande produktlanseringar som en del av höstens stora “Spotlight”-event. Huvudattraktionen är shoppinglins-funktionen, som möjliggör för kunder att fotografera objekt i sin omgivning. Klarnas app erbjuder sedan en snabb sök- och prisjämförelse, och visar var dessa objekt kan köpas till mest förmånliga priser. Genom AI-teknik omvandlas bilder till sökbara termer, vilket förvandlar det som fängslar en shopper till en tillgänglig produkt.

Denna nyhet bygger vidare på Klarnas tidigare satsningar inom AI. Under våren introducerades en upptäckarplattform med skräddarsydda produktförslag. Nu utökas detta med köpbara videoinlägg som kombinerar det bästa av sociala medier, video och onlinehandel, vilket nu är direkt tillgängligt i Klarna-appen. Enligt en nyligen publicerad Klarna-undersökning ser 80% av konsumenterna positivt på att ha en AI-baserad shoppinghjälp.

Klarna introducerar dessutom ny teknik för butiksshopping. Kostnadsmedvetna konsumenter kan nu skanna produktkoder i fysiska butiker för omedelbar tillgång till relevant produkt- och prisinformation.

Läs också: Hur man skapar bra prompts med ChatGPT

– Klarna är det smartare valet, oavsett om du söker efter shoppinginspiration, personliga rekommendationer eller det bästa priset. Precis som internet gav oss tillgång till information, så ger AI oss tillgång till intelligens, kontext och personifiering. På Klarna har vi använt detta för att överbrygga klyftan mellan den fysiska och digitala världen, genom att koppla samman hur människor blir inspirerade av hur datorer söker. Jag är superstolt över att Klarna leder denna revolution inom retail”, säger Sebastian Siemiatkowski, VD och medgrundare på Klarna.

Med Klarna-appen i handen blir allt en potentiell shoppingupplevelse. Den nya kamerabaserade funktionen gör det enkelt att snappa upp intressanta objekt och omedelbart lokalisera och köpa dessa via appen.

Efter framgångarna i USA introduceras nu “Shoppable videos” i Sverige, där allt från produktutpackningar till recensioner blir köpbara direkt genom videon. Denna innehållsfunktion är skapad av både betrodda märken och Klarnas kreativa nätverk globalt.

För den svenska marknaden kommer ANI Jewels att använda Klarnas köpbara videofunktion.

– På ANI Jewels ser vi smycken som så mycket mer än bara en vacker accessoar. De symboliserar kärlek, minnen och betydelse. Vi är glada över att samarbeta med Klarna och att kunna introducera köpbart videoinnehåll genom deras app, vilket gör att vi kan visa upp hantverket och individualiteten i varje smycke på bästa sätt.” säger Bianca Ingrosso, medgrundare av ANI Jewels.

Med tanke på att de flesta svenskar fortfarande handlar i fysiska butiker regelbundet, lanserar Klarna en funktion där kunder kan skanna streckkoder i butiker för direktåtkomst till omfattande produktinformation.

Utöver detta presenterar Klarna flera andra produktnyheter:

  • Cashback-program: Kunder kan nu återfå en del av sina pengar vid användning av Klarnas betalningsmetoder hos utvalda återförsäljare.
  • Inloggning via Klarna: Smidig inloggning hos samarbetspartners med hjälp av Klarnas inloggningsuppgifter.
  • Hållbarhetssökning: Klarna-appen har nu filter som hjälper kunder att hitta certifierat hållbara produkter.
  • Hållbar shopping-dashboard: En ny funktion som samlar hållbara produkter och tjänster från Klarna.
  • Köparskydd: Amerikanska kunder kan nu dra nytta av utökade skyddsfunktioner genom XCover.
  • Expressåterbetalningar: Snabbare återbetalningar vid godkända returer på specifika tjänster i både Storbritannien och USA.
  • Gift Card Store: Ett samarbete med Blackhawk Network ger tillgång till presentkort från en mängd stora återförsäljare, tillgänglig först i USA.

Dessa tillägg kompletterar en serie andra Klarna-initiativ som gemensamt syftar till att utrusta konsumenter med de resurser de behöver för att shoppa mer insiktsfullt.

Läs också: Bästa sajter för AI-bilder

More from Benny Sjölind
Upptäck den nya lystergivande innovationen från The Body Shop
I takt med att intresset för Vitamin C inom hudvård har skjutit...
Read More
0 replies on “Klarna optimerar shopping med hjälp av AI i global lansering”