Sony har tagit ett stort steg inom området extended reality (XR) genom att tillkännage utvecklingen av ett banbrytande system för skapande av spatialt innehåll. Systemet består av en högkvalitativ XR head-mounted display, utrustad med 4K OLED Microdisplays, och en uppsättning styrenheter som är särskilt utformade för intuitiv interaktion med 3D-objekt och exakt pekning. Denna innovativa teknik syftar till att revolutionera hur kreatörer arbetar med att skapa sofistikerat 3D-innehåll.
Samarbete och högpresterande teknik
Systemets lansering präglas av ett exklusivt partnerskap med Siemens, ett ledande företag inom industriell teknik. Tillsammans introducerar de en ny lösning för immersiv design och kollaborativ produktutveckling, med hjälp av programvara från Siemens öppna digitala affärsplattform Xcelerator.
Samarbetet kommer att omdefiniera standarderna för immersiv teknik och den industriella metaversen.
Lanseringen är planerad till senare under 2024, och Sony och dess partners är redo att tillkännage ytterligare detaljer, inklusive specifikationer, lanseringsdatum, priser och programvarukompatibilitet.
Banbrytande funktioner för oöverträffad kreativ potential
Det spatiala systemet för innehållsskapande handlar inte bara om högupplösta skärmar, det är ett heltäckande verktyg för kreatörer. Systemet är utrustat med Sonys egen renderingsteknik och möjliggör högupplöst rendering i realtid av 3D-objekt och mänskliga karaktärer, vilket förbättrar den kreativa processen avsevärt.
Systemet har genomsiktsfunktion för video och rumslig igenkänning, med stöd av sex kameror och sensorer. Den unika ringkontrollen möjliggör intuitiv virtuell manipulation, medan en pekkontroll säkerställer precision, vilket ger kreatörerna en uppslukande verktygslåda för hela processen med att skapa spatialt innehåll.
Enheten drivs av Qualcomms Snapdragon® XR2+ Gen 2-plattform, den senaste inom XR-processorer. Denna processor förbättrar kapaciteten hos 4K OLED-mikrodisplayer, levererar exceptionell bildkvalitet och tillhandahåller användar- och rymdspårning för sömlösa XR-upplevelser.
Sony fortsätter att stödja arbetsflödet och kvaliteten i skapandet av rumsligt innehåll inom olika kreativa områden. Teknik som det mobila motion capture-systemet “mocopi™” och Spatial Reality Displays förbättrar skapande- och granskningsprocessen för tredimensionellt innehåll.
Genom att integrera detta system med tredjepartsapplikationer för 3D-skapande vill Sony överbrygga klyftan mellan fysiska och virtuella kreativa utrymmen.
Huvudsakliga funktioner i Sonys XR-system
Systemet utlovar en högkvalitativ XR-upplevelse, skräddarsydd för kreativa användningsområden. OLED-mikrodisplayerna av 1,3-typ ger detaljerad och realistisk rendering, vilket är nödvändigt för hela processen från modellering till granskning. Stödet för split rendering säkerställer stabil och högupplöst rendering av stora 3D-modeller.
Samarbetet med Qualcomm Technologies säkerställer integrationen av avancerad on-chip AI för förbättrad spårning och sömlösa XR-upplevelser.
De kontroller som ingår i systemet är utformade för att ge intuitiva upplevelser för skapande av rumsligt innehåll. Kombinationen av en ringkontroll för manipulation och en pekkontroll för precision gör att skaparna kan modellera 3D-objekt på ett effektivt sätt.
Den huvudmonterade skärmen är utformad för komfort och sömlös övergång mellan fysiska och virtuella utrymmen, vilket är avgörande för långvarig kreativ användning.
En uppslukande kreativ upplevelse med 3D-programvaruintegration
I sin strävan att stärka kreatörerna planerar Sony att samarbeta med olika utvecklare av programvara för 3D-produktion inom underhållning och industriell design. Partnerskapet med Siemens innebär att tillverkningsindustrin får tillgång till immersiva tekniska funktioner genom programvaran NX™ Immersive Designer.
Integrationen innebär ett viktigt steg mot mer omslutande design-, gransknings- och samarbetsverktyg inom industriell design och produktutveckling.