TikTok lanserar verktyg för AI-Verifikation – Blir först i branschen

TikTok lanserar verktyg för AI-Verifikation - Blir först i branschen

TikTok tar ledningen i kampen mot AI-genererat innehåll genom att lansera nya verktyg för att verifiera och märka sådant material. I samarbete med flera ledande aktörer inom teknikbranschen, inklusive Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA), inför de Content Credentials för att förbättra transparens och äkthet på plattformen.

TikTok har under det senaste året infört krav på att allt AI-genererat innehåll (AIGC) skapat med appens AI-effekter ska märkas enligt specifika riktlinjer. Detta har blivit en viktig del i deras arbete för att säkra en säker och transparent användarupplevelse. Deras verktyg, som lanserades förra hösten, har redan använts av över 37 miljoner kreatörer globalt.

I ett försök att stärka sina försvar mot vilseledande innehåll, kan TikTok nu automatiskt upptäcka och märka AIGC från externa källor. Genom samarbetet med C2PA är TikTok först ut med att använda avancerad teknik för att fästa metadata vid innehåll, vilket möjliggör omedelbar igenkänning och märkning av AIGC. Denna funktion börjar rullas ut globalt och kommer att vara tillgänglig för alla användare inom några veckor.

För att driva på användningen av Content Credentials i branschen, ansluter sig TikTok nu till Content Authenticity Initiative (CAI), som leds av Adobe. “TikToks omfattande nätverk av kreatörer och användare gör dem till en värdefull del av C2PA och CAI när vi strävar efter att förbättra öppenheten och äktheten på plattformen,” kommenterar Dana Rao, General Counsel and Chief Trust Officer på Adobe.

För att bekämpa desinformation och utbilda sitt community, har TikTok samarbetat med experter, inklusive Mediawise, för att utveckla kampanjer som höjer mediekunskapen. En sådan insats skedde i december 2023, när TikTok och Logically Facts lanserade en gemensam kampanj för att uppmuntra användare att kritiskt granska den information de mottar. Kampanjen, som är i linje med EU:s kod för bekämpning av desinformation, har redan nått över sju miljoner tittare i Sverige.

Läs också: Trender på TikTok 2024

More from Benny Sjölind
Grillningen är en mansdominerad syssla enligt ny undersökning
Med sommarens ankomst och det varmare vädret är det dags för svenskarna...
Read More
Leave a comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *