Audi lanserar elektrisk mountainbike i premiumklassen med Fantic som drivkraft

Audi elcykel lansering 2024

Audi har meddelat att de utökar sitt produktsortiment inom e-mobilitet med introduktionen av en begränsad upplaga av en elektrisk mountainbike med pedalassistans (eMTB) i endurostil, utvecklad i samarbete med Fantic. Det nya erbjudandet kommer att finnas tillgängligt via Audi Originaltillbehör, med förväntade leveranser sommaren 2024.

Inspirerad av den Dakar-vinnande Audi RS Q e-tron

Audi elcykel lansering 2024

Audi eMTB har en slående färgsättning som är inspirerad av designen på Audis elektrifierade tävlingsbil RS Q e-tron som vann Dakarrallyt. Denna blinkning till Audis framgångar inom offroad-racing understryker märkets ständiga engagemang för prestanda och innovation.

Med utgångspunkt i detta arv har Audi skapat en eMTB som kombinerar avancerad teknik med de robusta egenskaper som krävs för olika typer av terräng.

Läs också: Coolaste elcyklar

Mångsidig och kapabel design

Audi elcykel 2024

I samarbete med den italienska motorcykel- och elcykeltillverkaren Fantic har Audi baserat eMTB:n på Fantics enduro-elcykel XEF 1.9 Factory. Cykeln har en lätt aluminiumram som är utformad för att ge en avslappnad körställning, vilket gör att föraren bättre kan navigera genom hinder och varierande terräng.

Den blandade hjuluppsättningen, med ett 29-tums framhjul och ett 27,5-tums bakhjul, ger en optimal balans mellan vältförmåga och kurvtagningsförmåga.

Avancerad fjädring och komponenter

Audi elcykel 2024

Audi eMTB är utrustad med en fullfjädrad design, inklusive Mavic tubeless-klara hjul och Vittoria e-bike-klassade offroad-däck, vilket gör den lämplig för en rad olika miljöer från cykelvägar till utmanande offroad-spår. Cykeln har förstklassiga, fullt justerbara fjädringskomponenter med 180 mm slaglängd. Den har en spiralfjädrad Öhlins TTX22m.2 bakdämpare och en luftfjädrad Öhlins RXF38 m.2-gaffel för överlägsen stötdämpning.

Audi elcykel 2024

1×12-drivlinan sköts av SRAM:s GX-bakväxel och styrmonterad växelspak, som arbetar med en 11-51-tandad kassett bak. Bromssystemet inkluderar Sunstar Brakings F.I.R.S.T.-bromsok och S3 Batfly-rotorer (220/203 mm fram/bak), vilket garanterar tillförlitlig stoppkraft.

Fyra nivåer av elektrisk assistans

Audi elcykel 2024

Förare kan välja mellan fyra nivåer av elektrisk assistans: Eco, Tour, Sport och Boost. Dessa lägen stöder hastigheter på upp till 20 mph, med en beräknad batteriräckvidd på mellan 20 och 150 km, beroende på terräng, förarens vikt och assistansnivå.

Eco-läget prioriterar maximal effektivitet och räckvidd, medan Tour-läget erbjuder en högre nivå av elektrisk boost. Sport-läget ger kraftfull assistans för aktiv cykling och Boost-läget ger maximal assistans för branta, utmanande rutter.

Högpresterande batteri och motor

Audi elcykel 2024

Litiumjonbatteriet på 720 Wh och 36 volt är sömlöst integrerat i aluminiumramen och driver Brose S-MAG 250-wattsmotorn som ger ett vridmoment på upp till 90 Nm. En digital display på styret gör det möjligt för föraren att övervaka viktig information som assistansnivå, batteriets laddningsstatus och hastighet. När batterinivån sjunker under 10% blinkar laddningsindikatorn på displayen som en påminnelse.

Nya Audi eMTB by Fantic representerar en fusion av Audis prestandaarv med moderna lösningar för e-mobilitet, och erbjuder en premiumkörupplevelse som är både mångsidig och kapabel. Entusiaster kan se fram emot detta spännande tillskott till Audis e-mobilitetsutbud sommaren 2024.

Tags from the story
More from Benny Sjölind
Volvo Cars startar produktion av den helt eldrivna SUV:en EX90
Volvo Cars markerar en viktig milstolpe den här veckan när produktionen av...
Read More
Leave a comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *