75 år sedan Volkswagen kom till Sverige – Firar med ny kampanj

Volkswagen 75 år sverige

En lång resa började i juli 1948 när fyra glänsande nya Volkswagen ‘Bubblor’ transporterades från Helsingborg till deras nyutnämnda generalagent i Södertälje. Det var början på en framgångshistoria som Volkswagen nu firar 75 år senare i Sverige.

Fyra bilar landade i Helsingborg med en av de klassiska färjorna på morgonen den 14 juli 1948. De tyska förarna stängde av sina motorer och lämnade nycklarna till fyra Scania-Vabis-chaufförer som väntade tålmodigt. Följande dag var de fyra Bubblorna ett stolt inslag på Scania i Södertälje.

Volkswagen 75 år

Över dessa 75 år har nästan 2,45 miljoner Volkswagen-bilar – både person- och transportbilar – rullat på de svenska vägarna. Volkswagen har genom åren blivit synonymt med folkbilar, tack vare en bredd av attraktiva modeller och ett starkt nätverk av återförsäljare. Modeller som Golf, Passat, Tiguan och T-Roc har ofta varit i topp inom sina segment.

“Volkswagen har alltid haft en speciell plats i svenskarnas hjärtan. Många generationer har värdefulla minnen från barndomens bilresor i en Volkswagen,” kommenterar Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Volkswagen 75 år

Ett stort ögonblick i företagets historia var 2016 när Volkswagen Golf skrev in sig i de svenska bilhistorieböckerna genom att bli det mest sålda bilmodellen. Det var första gången på 54 år som ett annat märke än Volvo toppade denna statistik. Föregående gång var 1962 med Volkswagen Beetle, mer känd som ‘Bubblan’. Volkswagen har också varit i topp av registreringsstatistiken flera gånger under 2010- och 2020-talen.

Volkswagens elektriska ID.-serie har ökat i popularitet de senaste åren, med den första modellen, ID.3, blev Sveriges mest sålda elbil 2020, en bedrift som ID.4 upprepade både 2021 och 2022. Nästan hälften av märkets nyregistreringar i Sverige i år är ID.-modeller.

Volkswagen 75 år kampanj sverige 2023

För att markera detta 75-årsjubileum lanserar Volkswagen kampanjen “Villa. Vovve. Volkswagen”, en kampanj för den elektriska ID.-serien som kommer att framhävas hos återförsäljare och i olika medier.

“Våra ID.-modeller har blivit väldigt populära och ses nu på uppfarter över hela landet. En ID.-modell har varit den mest sålda elbilen tre år i rad och ID.4 är nu den vanligaste elbilen på svenska vägar. Det är något vi naturligtvis vill fira lite extra,” avslutar Forsberg.

Läs mer här:

bästa böcker om volkswagen
Tags from the story
More from Benny Sjölind
Trendande produkter på TikTok – Här är de produkterna med flest sökningar och den största tillväxten
TikTok har blivit en enorm kraft inom digital marknadsföring – särskilt för...
Read More
0 replies on “75 år sedan Volkswagen kom till Sverige – Firar med ny kampanj”