“Cosy Games” – Den nya TikTok-Trenden som förändrar spelvärlden

cosy gaming TikTok trend

En nyligen framträdande trend på TikTok, känd som “cosy games”, kombinerat med estetiskt tilltalande spelriggar, har gett nytt ljus åt gamingvärlden, med särskilt fokus på kvinnliga spelare. Amelia Lee, som är expert inom området hos LG, utforskar denna nya våg som sveper över både sociala medier och spelgemenskaper.

Svenskarnas ökade intresse för pussel och äventyrsspel

cozy gaming tiktok trend

Den svenska befolkningen har alltmer omfamnat spelvärlden som en populär fritidssysselsättning. Det gäller allt från mobila spelappar under pendlingen till timmar av spelande på konsol och dator.

Globalt sett har antalet kvinnliga spelare ökat markant, vilket speglas i den populära hashtaggen #cosygamergirl på TikTok, med över 221 miljoner visningar. Denna trend fokuserar på mysiga pussel- och äventyrsspel, som vunnit stor popularitet.

Enligt Amelia Lee har LG gjort stora satsningar inom gamingsektorn, inklusive samarbeten med e-sport, hårdvarutillverkare, och stora speltitlar. LG har också utvecklat spelbanor för spel som Roblox och Animal Crossing, vilket speglar företagets fokus på en bredare och mer vardaglig spelarbas.

Kvinnliga Gamers i fokus

En YouGov-undersökning, beställd av LG, har funnit en stark koppling mellan TikTok-trenden och svenska kvinnliga gamers. De två mest populära spelgenrerna bland kvinnor är pussel (53%) och äventyrsspel (44%). Denna statistik belyser en växande trend bland kvinnliga spelare och deras spelvanor.

Trenden sträcker sig även till hur teknik blir en integrerad del av heminredningen. En växande popularitet finns för tekniska produkter som smälter in i hemmets estetik, inklusive TV-apparater och smarta hem-produkter. Detta gäller också för spelriggar, där kvinnliga spelare lägger tid på att skapa en trivsam och estetiskt tilltalande spelhörna.

Framtiden för gaming och inredning

Trenden med “cosy games” och den ökande andelen kvinnliga gamers pekar på en spännande utveckling inom spelvärlden. Det är troligt att vi i framtiden kommer att se ännu fler exempel på hur teknik och inredning samverkar för att skapa behagliga hemupplevelser.

Undersökningen av YouGov, som genomfördes på uppdrag av LG, involverade 1011 svenskar i åldern 18-40 och ger en djupare inblick i dagens spelvanor.

Läs också: LG:s nya portfölj-TV

bästa black week på spel 2023
More from Benny Sjölind
SodaStream lanserar E-DUO, den nya generationens kolsyremaskin
SodaStream, det populära varumärket för kolsyrat vatten, har precis lanserat sin mest...
Read More
0 replies on ““Cosy Games” – Den nya TikTok-Trenden som förändrar spelvärlden”