Electrolux är återigen Sveriges mest hållbara varumärke

sveriges mest hållbara märke 2024

För femte året i rad har konsumenter valt Electrolux som det mest hållbara varumärket inom hushållsmaskiner, vitvaror och elektronik i Sverige. Utmärkelsen baseras på resultat från Sustainable Brand Index, som är Europas största oberoende studie med fokus på varumärken och hållbarhet.

Electrolux, som har varit en pionjär inom vitvarubranschen i över ett sekel, är fast beslutna om att driva på utvecklingen mot en mer hållbar framtid genom sina produkter och affärsoperationer. “Vi arbetar med hållbarhetsfrågor varje dag, året om, och det är en ära att vårt målmedvetna arbete fortsätter att få erkännande,” uttalar Anna Berlin, marknadschef för Norden på Electrolux.

Innovativa hållbarhetsinitiativ och samarbeten

sveriges mest hållbara märke 2024

Electrolux stärker sin position som ledare inom hållbar utveckling genom sitt omfattande hållbarhetsramverk, For the Better 2030, och genom initiativet For Better Living. Dessa program fokuserar på att förbättra allt från materialval till energiförbrukning, och att utforma system som underlättar hållbara val för konsumenterna.

Dessutom bidrar Electrolux Food Foundation till företagets hållbarhetsagenda genom olika projekt.

Samarbetet sträcker sig även utanför företagets egna väggar, där Electrolux arbetar tillsammans med forskare, experter och studenter globalt för att förbättra sina produkter och metoder. Detta arbete ledde till att Electrolux Group 2022 utsågs till branschledare i Dow Jones Sustainability Index (DJSI) och erhöll betyget A- för sina insatser inom klimat- och vattenfrågor av CD.

Läs också: Electrolux Home presenterar nordisk design på Stockholm Furniture Fair 2024

Sustainable Brand Index och dess metodik

sveriges mest hållbara märke 2024

Sustainable Brand Index, grundat 2011 i Sverige, är känt för sin omfattande undersökning av konsumentattityder till hållbarhet över flera länder. År 2024 intervjuades över 80 000 personer i åtta länder, vilket omfattade 1 600 varumärken i 36 branscher.

Studien belyser varumärkens prestationer inom såväl miljömässiga som sociala aspekter av hållbarhet, vilket har gjort det till en viktig källa för att förstå och öka medvetenheten om dessa frågor bland allmänheten.

Tags from the story
More from Benny Sjölind
FOREO lanserar nya ESPADATM 2-serien – Lösning för att tackla hudproblem som akne och orenheter
Nya ESPADATM 2-serien från FOREO utnyttjar det effektiva blåa LED-ljuset tillsammans med...
Read More
Leave a comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *