Elcykel bäst i test 2022 – Här är resultaten av ett oberoende laboratorietest

elcykel bäst i test 2022

Marknaden för elcyklar växer så det knakar i Sverige och nya modeller kommer ut på marknaden på löpande band. Det kan göra det svårt att välja bland det stora utbudet. Här tar vi fram elcykel bäst i test 2022 utifrån oberoende laborietester för att göra valet enklare för dig.

Enligt branschberäkningar finns det snart 500.000 elcyklar i Sverige och i dagsläget är var femte inköpt cykel en elcykel. Nya förbättrade modeller kommer hela tiden ut på marknaden, vilket såklart är välkommet. Men samtidigt gör det urvalsprocessen betydligt svårare. Vad är egentligen viktigt att hålla koll på vid valet av elcykel?

Elcykel bäst i test 2022

Varje år gör Testfakta ett laboratorietest på elcyklar, tillsammans med laboratoriet Velotech i Schweinfurt, Tyskland. Vinnare i årets test är Meridas eSPRESSO CITY 300. En elcykel med många goda egenskaper – inte minst gällande räckvidd och komfort.

Merida eSPRESSO CITY 300

elcykel bäst i test 2022

Merida eSpresso Sport 300 kommer med alla tillbehör som behövs – stänkskärmar, bra belysning, ramlås, kraftigt stöd och stabil pakethållare. Den är perfekt för vardagspendling tack vare det starka batteriet på 400wh. Den har en lätt och stabil aluminiumram som gör det roligt att cykla även utan elassistans. En välförtjänt vinnare av titeln som Elcykel bäst i test 2022!

Drivenheten E5000 från Shimano Steps är centrummonterad och ger en lätt, tyst och stark motor. Hydrauliska skivbromsar från Shimano ger god bromsverkan oavsett väder.

I Testfaktas test gav speciellt räckvidden, komforten höga poäng. På minussidan märktes låg utväxling på högsta växeln.

Läs mer: Coolaste nya elcykeln 2022

Oberoende test av elcyklar 2022

elcyklar bäst i test 2022

Årets test från Testfakta visar att elcyklarna är bättre än tidigare modeller när det gäller räckvidd och designlösningar, men bromsar och batterier halkar efter i utvecklingen.

Jämfört med tidigare år har motorernas räckvidd ökat med 20–40 procent. Den största räckvidden har Birk E-One, med 33 kilometer. Det kan jämföras med vinnaren 2018, med 23 kilometers räckvidd. Minst räckvidd i årets test hade Batavus, Buddy Bike, och Cube med 22 kilometer. Det är fortfarande bättre än tvåan i testet från 2018.

Tillverkare har en svår balansgång mellan att få bättre räckvidd och behålla så mycket som möjligt av motorsupporten. Till exempel har testvinnaren Merida bäst räckvidd på lägsta motorsupport med 178 km. Med andra ord går den långt på plana ytor, men om du behöver hjälp uppför backar får du inte mycket hjälp av motorn. Motsatsen är Fitnords elcykel som har minst räckvidd men mest motorsupport. 

Årets test visar också att elcyklarnas design blir smartare. Några som står ut är nya funktioner för lyse och bagage, samt smarta lösningar för att justera sadel, och specialramar med inbyggt batteri. Cyklarnas stötdämpning har också förbättrats. 

Trots detta står utvecklingen still på centrala områden: bromsar och batterier. Bromsar är väldigt viktiga för elcyklar, som både är tyngre och går snabbare än en vanlig cykel. Bäst bromsar hade Birk, med 469 N på fram- och 483 N på bakhjulet. Det kan jämföras med cykeln från Ecoride som uppmätte 316 N och 82 N på sina bromsar. Det låga resultatet för Ecorides bakbroms beror på att tillverkaren valt att använda pedalbroms. Batteriet är något som konsumenten sällan kan byta ut själv, och därför är det nödvändigt att välja rätt från start. 

Att tänka på vid köp av elcykel

Det finns några viktiga saker att ta i beaktande vid köp av elcykel. För det första är det viktigt att du prövar dig fram beroende på hur du vill använda elcykeln. Känn efter vilken maxvikt och ramhöjd du behöver och hur sadeln känns att sitta på.

Om du gillar att cykla fort är det också viktigt att tänka på det mekaniska motståndet. Det bör vara lågt så att du kan cykla obehindrat även när motorsupporten stängs av vid 25 km/h.

Test av elcyklar 2022 – bakgrundsinformation

Testfakta gjorde ett jämförande laboratorietest av elcyklar från de större tillverkarna på den svenska och norska marknaden. Testet har utförts av Velotech i tyska Schweinfurt. Velotech är ett ackrediterad laboratorium för test av cyklar enligt DIN EN ISO/IEC 17025.

Kriterier för urvalet är cyklar i mellansegmentet kring 30 000 kronor, med mittmonterad motor på max 250 W. Följande cyklar ingick i urvalet:

Fitnord – Venture 500
Ecoride – Ambassador AXS
Momas – Voyager
EvoBike – Sport-9
Riverside – 540E
Birk – E-One
Merida – eSPRESSO
BuddyBike – D1
Batavus – EGO Razer
Cube – Touring

Laboratorietestet av elcyklarna omfattade följande parametrar

Räckvidd

Räckvidden mättes i laboratoriets testramp med belastning motsvarande en person som väger 90 kg. Testet utfördes både i sex procents motlut och på plan yta. I motlut simulerades en trampkraft (pedalkraft) motsvarande 100 Watt och på plan yta 70 Watt. Tramphastigheten (kadensen) ställdes in på 60, det vill säga 60 varv per minut. Testerna gjordes med maximal el-assistans (maximal support) och lägsta el-assistans (Lägsta support).

Mätvärdena för räckvidd ger en bra bild av skillnaderna i prestanda mellan cyklarna. Det som påverkar resultatet är supporten från motorn, batteriets kapacitet, motorns effektivitet och den mekaniska trögheten, dvs hur mycket kraft som går förlorad mellan tramptaget och det man får ut på bakhjulet.

Hur långt man kommer i verkliga förhållanden beror på en mängd olika faktorer som vindförhållanden, hur jämnt man trampar, hur vägens topografi ser ut, hur mycket support man väljer och hur mycket man väger.

I betygsättningenn av räckvidd vägdes resultatet samman av räckvidd och hur mycket support motorn gav. De cyklar som ger relativt hög support i alla effektlägen förbrukar mer batterikapacitet, men man cyklar då också snabbare med samma pedalkraft eftersom man kan använda en högre växel.

Supportfaktor (motor-assistans)

Supportfaktor anger kraften motorn bidrar med i förhållande till den manuella trampkraften. Om man trampar med kraften 100 W och cykelns bakhjul levererar 400 W är supportfaktorn 3. Mätning av supportfaktor görs vid en trampkraft av 100 W och kadens 60 vid maximal support (el-assistans).

Hur mycket support man behöver är givetvis individuellt men med för låg support blir det jobbigt i uppförsbackar, och det är ju speciellt då man vill få hjälp av elcykelns motor.

Teknisk prestanda

Teknisk prestanda handlar framför allt om cykelns förmåga att ta vara på trampkraften, dvs hur mycket av den kraft man trampar med som når bakhjulet eller vägen. Kraften från tramporna förmedlas till bakhjulet via trampor, kedja, växelmekanism och kullager som tillsammans skapar ett mekaniskt motstånd.

Den andra delen av teknisk prestanda handlar om hur cykeln är anpassad till gällande lagkrav. För att klassas som elcykel får motorstyrkan vara max 250 W och motorn får bara förstärka trampningen. Motorn får bara ge kraft vid trampning upp till en maxhastighet på 25 km/h (+/- 10%) . Vid 25 km/h ska el-cykelns motor inte längre ge någon support.

Bromsar

Cyklarnas bromskraft testades i laboratoriets testramp med både torra och våta bromsar i enlighet med den officiella standarden. Handbromsarna aktiveras med en kraft på 80 N och fotbromsarna med en kraft på 200 N. Bromsverkan testas med den maximala vikten som anges för cykeln (cykel + förare + last).

Köregenskaper

En användarpanel bestående av specialister och vana cyklister med koppling till laboratoriet har praktiskt testat och testkört cyklarna för att utvärdera bland annat följande aspekter:

  • Elmotorns support och smidighet vid start och stopp
  • Kraftig inbromsning och start i motlut
  • Starta med och utan support från elmotorn 
  • Balans, manövrering och komfort
  • Vibrationer och stabilitet
  • Växlarnas funktion
  • Handtagens utformning och ergonomi
  • Laboratoriet bedömde dessutom displayens information (i standardläge) och läsbarhet samt hur enkelt det är att ta bort, ladda och sätta fast batteriet.
  • Avslutningsvis undersökte laboratoriet också cykelns utrustning i standardutförande samt märkning och dokumentation.

Betygsättning

Resultaten från laboratorietestet för Elcykel bäst i test 2022 har betygsatts och viktats samman till ett totalbetyg i samråd med laboratoriet. Betygsättningen går på en skala från 1 till 10 där 10 är bäst.

Betygen från de olika delmomenten viktades samman till ett totalbetyg enligt följande:

Räckvidd och support 40 %
Bromsar 20%
Köregenskaper 20%
Teknisk prestanda 20%

Läs mer: Bästa portabla elmotorer för cyklar

More from Benny Sjölind
UFO Gaming – Blockchain-spel med oöverträffad teknik och funktioner
Blockchain-spel sprider sig som en löpeld och världen har redan sett beviset...
Read More
Leave a comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *